Didgeridoostam

Roverscouts zijn alle jeugdleden van Scouting die tussen de 18 en 21 jaar oud zijn. Roverscouts worden gezien als jeugdleden, omdat je als roverscout de laatste hand legt aan je jeugdperiode bij Scouting. De speltak sluit dan ook aan bij de ontwikkeling en ervaringen die je bij de explorers hebt doorgemaakt.

De Y-vormige stok heeft een centrale plek binnen de speltak roverscouts. Je ziet ‘m op het speltakteken, de uitdagingenbadge en de Partenza-dasring terugkomen. De stok staat symbool voor de keuze die je als roverscout maakt aan het eind van de speltak: je gaat de vaardigheden die je binnen Scouting hebt opgedaan, inzetten in een functie binnen Scouting en geeft zo Scouting door aan de nieuwe generatie óf je stopt met Scouting, maar gebruikt je vaardigheden actief buiten Scouting.

Een groep roverscouts wordt een stam genoemd, net zoals je bij de scouts een troep hebt en bij de explorers een afdeling. Je hebt roverscouts op lokaal, regionaal, landelijk en internationaal niveau. Bij Scouting Emmen heten de Roverscouts de ‘Didgeridoostam’

Roverscouts als speltak

Roverscouts vormen een speltak, omdat Scouting jongeren de ruimte wil bieden hun eigen programma vorm te geven als belangrijke laatste fase in hun ontwikkeling. Hier passen geen ouderen bij. Wel is het zo dat het onderling contact zeer op prijs wordt gesteld. Bij Scouting Emmen kom je vanaf 23 jaar in aanmerking om lid te worden van de pluskring, bij ons de ‘Museumstam’ genoemd.

Om te voorkomen dat het jeugdlidmaatschap als een nachtkaars uitgaat is op landelijk niveau gekozen voor een duidelijke eindleeftijd van 21 jaar. De verwachtingen van voor en na de eindleeftijd lopen namelijk sterk uiteen. Ben je 18 tot 21 jaar, dan heb je als roverscout de ruimte binnen jouw eigen programma. Als je ouder bent dan 21, wordt van je verwacht dat je de vereniging ondersteunt in de rol van leidinggevende, plusscout of vrijwilliger op regionaal of landelijk niveau. Bij Scouting Emmen worden deze leeftijdsgrenzen minder strikt gehanteerd maar kun je Roverscout blijven zolang je actief lid bent en bijdraagt aan deze speltak.

Welkom bij de Didgeridoostam! Lid worden van onze stammen is alleen mogelijk door vrijwilliger te worden bij Scouting Emmen.

Digeridoostam

• Elke vrijdagavond